Hybriden är företagsleasad på 3 år och när lite mer än ett år hade gått började jag fundera över nästa bilköp.
Tittade runt mycket på rena elbilar och andra hybrider.
Tänkte nu har det ju ändå gått mer än 2 år, det måste ha hänt mycket.
Ärligt talat har det inte hänt så mycket än, de riktigt intressanta modellerna kommer tidigast nästa år från de mer etablerade märkena, som t ex Vokswagen.
Var inne hos Volkswagen och frågade om nästa version av Passaten - den vi har nu - men de visste inte så mycket, det var än så länge hemligt.
Jag frågade kommer räckvidden förbättras, men det kunde de inte svara på.
Däremot var man tvungen att beställa typ nu för att få en bil levererad lagom tills leasingperioden löpte ut. Hehe, beställa med grisen i säcken - nej tack det var jag inte så sugen på!
Tittar man på konkurrenterna har de förbättrat räckvidden, men väldigt lite. T ex Mitsubishi Outlander PHEV har ökat den med ca 10% vilket inte får en att jubla direkt. Men det är ju problemet med hybrider att de blir så ofantligt tunga, samt svårt att få plats med större batterier, när både batterier och besinmotor behövs.
Kia Optima Sportswagon har en räckvidd på 62km vilket ju ändå är 12km bättre än Passaten, men elmotorn är istället väldigt klen, samt att bilen känns billig, gjorde att jag inte var så sugen på den heller.
Eftersom jag har en familj med 2 små barn, en på 3år och en på 1år. Där det fortfarande måste gå att få in barnvagn(som ju tar mycket plats). Begränsades våra val avsevärt.
Beträffande rena elbilar hade det kommit en del intressant.
Tesla Model 3, som var på väg att komma men där priset inte vad känt än. Men är alldeles för liten för en barnfamilj.
Jaguar I-Pace intressant, men prislappen ungefär som Tesla Model S, som kändes mer etablerad.
Nya Nissan Leaf, på 40KWH mycket intressant elbil med bra räckvidd. Nackdelen är att den är mindre än Tesla Model S och känns mycket billigare - tror jag hade kännt liknande som med Passaten, att jag hade ångrat att jag inte köpte Teslan.
Man ska inte underskatta känslan och körglädjen, även fast bilen i första hand är ett transportmedel.
Jag landade i att jämföra följande bilar samt göra en kostnadskalkyl: Passat GTE, Mitsubishi Outlander, Kia Optima Sportswagon, Nissan Leaf, Tesla Model X samt Tesla Model S.
Återkommer med kalkylen...
Tittade runt mycket på rena elbilar och andra hybrider.
Tänkte nu har det ju ändå gått mer än 2 år, det måste ha hänt mycket.
Ärligt talat har det inte hänt så mycket än, de riktigt intressanta modellerna kommer tidigast nästa år från de mer etablerade märkena, som t ex Vokswagen.
Var inne hos Volkswagen och frågade om nästa version av Passaten - den vi har nu - men de visste inte så mycket, det var än så länge hemligt.
Jag frågade kommer räckvidden förbättras, men det kunde de inte svara på.
Däremot var man tvungen att beställa typ nu för att få en bil levererad lagom tills leasingperioden löpte ut. Hehe, beställa med grisen i säcken - nej tack det var jag inte så sugen på!
Tittar man på konkurrenterna har de förbättrat räckvidden, men väldigt lite. T ex Mitsubishi Outlander PHEV har ökat den med ca 10% vilket inte får en att jubla direkt. Men det är ju problemet med hybrider att de blir så ofantligt tunga, samt svårt att få plats med större batterier, när både batterier och besinmotor behövs.
Kia Optima Sportswagon har en räckvidd på 62km vilket ju ändå är 12km bättre än Passaten, men elmotorn är istället väldigt klen, samt att bilen känns billig, gjorde att jag inte var så sugen på den heller.
Eftersom jag har en familj med 2 små barn, en på 3år och en på 1år. Där det fortfarande måste gå att få in barnvagn(som ju tar mycket plats). Begränsades våra val avsevärt.
Beträffande rena elbilar hade det kommit en del intressant.
Tesla Model 3, som var på väg att komma men där priset inte vad känt än. Men är alldeles för liten för en barnfamilj.
Jaguar I-Pace intressant, men prislappen ungefär som Tesla Model S, som kändes mer etablerad.
Nya Nissan Leaf, på 40KWH mycket intressant elbil med bra räckvidd. Nackdelen är att den är mindre än Tesla Model S och känns mycket billigare - tror jag hade kännt liknande som med Passaten, att jag hade ångrat att jag inte köpte Teslan.
Man ska inte underskatta känslan och körglädjen, även fast bilen i första hand är ett transportmedel.
Jag landade i att jämföra följande bilar samt göra en kostnadskalkyl: Passat GTE, Mitsubishi Outlander, Kia Optima Sportswagon, Nissan Leaf, Tesla Model X samt Tesla Model S.
Återkommer med kalkylen...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar