En blogg om hur mitt inköp av en sprillans ny Tesla Model S 75D gick till.
Om ni tänker köpa en bil via Tesla, använd min rekommendationskod för att få 1500km gratis laddning via Teslas supercharger-nätverk. Uppge följande vid beställning: http://ts.la/marcus6439
Obs, den fungerar för alla deras modeller.

måndag 28 januari 2019

Kostnadskalkyl

Kalkylen nedan avser att företagsleasa en bil där jag som privatperson betalar ett förmånsvärde. Eftersom jag äger företaget står jag även för kostnaden som företaget har.

Har tagit med en "vanlig" dieselbil, mest för att ha något att jämföra med - den var aldrig aktuell.
Valet stod emellan en hybrid eller ren elbil.

Bilarna är utrustade i stort sett som jag vill ha dem, förutom Teslan där jag gärna hade lagt på annan färg, fälgar och Autopilot. Men det blev helt enkelt för dyrt.

Tittar man på förmånsvärdet och fordonsskatten så blir det dyrt för dieselbilen, pga bonus-malus systemet.
Det intressanta är också att den privata kostnaden blir lägre med Teslan än med dieselbilen. För företaget blir det dock betydligt högre.

Ca 800kr mer / månad kostar Teslan än våran nuvarande bil(dvs Passat GTE).

Kalkylen visar också att det absolut mest ekonomiska hade varit Nissan Leaf.
Ca halva kostnaden för mig privat mot Teslan, lite mer än dubbla kostnaden för företaget / månad.

Men tror känslan och körglädjen - förutom att Leafen har mindre lastutrymme och är lite för liten för oss - är betydligt större med Teslan än Leafen, vilket fick avgöra beslutet.

Räknade även på en Tesla Model X - vilket hade varit att föredra jämfört med Model S pga större lastutrymme och dragkrok. Men tyvärr värderas den mycket högre hos skatteverket, pga att det är en SUV. Konstiga regler kan man tycka men så ser det ut.

Kostnadskalkyl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar